سلامت کودکان

کودکان به محدودیت و راهنمایی نیاز دارند. محدودیت ها و روتین ها به کودک احساس امنیت می دهد و باعث می شود که بتوانند در زمان مناسب مسئولیت پذیر باشند. کودکان سعی دارند محیط اطرافشان را بشناسند پس طبیعی است که گاهی اوقات حواسشان به چیزهای مختلف پرت شود.

کودکان هر روز در حال یادگیری مسائلی هستند که ما آن ها را دست کم می گیریم. برای مثال یاد می گیرند با هم صحبت کنند. شاید گاهی فکر کنید کودک شما به حرف شما گوش نمی دهد در حالی که او در مغزش به چیزی که 5 دقیقه پیش گفتید فکر می کند و سعی دارد آن را بفهمد.

فواید مهد کودک رفتن:

کودک در سنین 3 تا 5 سال معمولا به مهد کودک می رود و با قوانین دیگران آشنا می شود. کودک یاد می گیرد چگونه با هم سن و سالانش کنار بیاید و آشنا شود. مهد به کودک فرصت بازی و تقویت مهارت های اجتماعی رو میدهد.

از کودک 3 تا 5 ساله چه توقعی باید داشته باشیم؟

لجبازی کودک و کج خلقی:

اگر کودک لجبازی می کند و بداخلاق است نگران نباشید، این رفتار در کودکان 18 تا 36 ماه شایع است و معمولا بعد از 4 سالگی از بین می رود. کودک ممکن است بدغذا باشد و در زمان غذا خوردن رفتار مناسبی نداشته باشد. این نکته را یادتان باشد که حجم غذا به عهده کودکتون هست اما نوع غذا و سالم بودن وعده غذایی را شما تعیین می کنید.

عادت ها و دروغ گویی در کودکان:

خیلی از کودکان عادت هایی مثل ناخن جویدن و… رو دارند. برخی عادت ها ممکنه شما را نگران کند اما معمولا لازم نیست نگران آن ها باشید و کم کم از بین می روند. اما اگر عادت های کودک با فعالیت های روزانه اش دخالت داشت بهتر است کودک را ترک عادت بدهید. دروغ گفتن قسمتی از رشد کودک است که معمولا از 3 سالگی شروع می شود. کودکان 4 تا 6 سال معمولا بیشتر از بقیه سن ها دروغ می گویند. بهتر است راجع به ارزش راست گویی با کودک صحبت کنید و او را تنبیه نکنید.

ترس در کودک:

ترس از قسمت مهم رشد کودک است. معمولا کودکان از تنها بودن در تاریکی می ترسند. اگر کودک علائم ترس و نگرانی داشت او را حمایت کنید. کم کم او را به انجام کارهایی که از آن می ترسد تشویق کنید. از کلماتی مثل ترسو و خجالتی برای کودک استفاده نکنید. بهتر است فقط در مواقعی که کودک دچار ترس می شود به او کمک و توجه کنید. اگر خجالت و ترس روی زندگی کودک در خانه و مهد کودک تاثیر می گذارد بهتره به مشاور مراجعه کنید. نگران دوست خیالی کودک نباشید. معمولا این دوست ها راه خوبی برای بروز دادن احساسات و تقویت مهارت های اجتماعی آنها است و بعد از سنی از بین می روند.

نحوه برخورد با رفتارهای کودکان 3 تا 5 سال:

  • مسائل رو یادآوری کنید: کودکان حافظه ضعیفی دارند و حواسشان سریع پرت می شود. گاهی لازم است مسائل را چند بار یادآوری کنید تا در حافظه اش بماند.
  • احساسات خودتان را به اشتراک بگذارید: اگر به کودک بگویید که رفتارش چه تاثیری روی شما دارد می تواند به جای شما حس کند و از دید شما مسائل را نگاه کند.
  • محیط را تغییر دهید: با تغییر محیط می توانید از بعضی مشکلات جلوگیری کنید. مثلا اگر کودک عصبی شد که نوزاد شما اسباب بازی هایش رو خراب می کند محیط بازی کودک را جای دیگر ببرید.
  • از عواقب رفتار استفاده کنید: اگر عواقب کار یا رفتاری را به کودک توضیح دهید می تواند دنیای اطرافش را کم کم درک کند. عواقبی را برای رفتار نامناسب کودک تعیین کنید این کار باعث تغییر رفتار کودک می شود. بعضی اوقات لازم نیست عواقبی را تعیین کنید و عواقب طبیعی باعث می شود کودک اشتباه کارش را بفهمد.
  • جایزه دهید: با این کار رفتار کودک بهتر می شود. اما جایزه بیش از حد نتیجه معکوس دارد.
  • نظم: یکی از راه هایی که باعث می شود کودک درست رفتار کند نظم و تربیت است. اما این روش در صورتی که شما رابطه گرم با کودک دارید جواب می دهد. نظم به معنای تنبیه فیزیکی نیست و تنبیه فیزیکی به کودک درست رفتار کردن رو یاد نمی دهد.