بازی های گروهی

چه شد که بازی های گروهی کودکان شکل گرفتند؟ اگر بخواهیم در مورد بازی‌های گروهی کودکان و به طور کلی در مورد گروه و تیمی بودن صحبت کنیم، نباید به همین آسانی که به چشممان می‌آیند در موردشان صحبت هم بکنیم. در بازی‌های گروهی فرد در ارتباط با دیگران وارد احساسات پیچیده انسانی مانند انگیزه بیشتر، همدلی، مهربانی و بسیاری از احساساتی که با کلمات نمی توان آن‌ها را بیان کرد، می‌شود. و اما باید به گذشته بازی‌های گروهی نیز نگاه کنیم. یکی از اولین همکاری هایی که بین انسان‌ها معروف است شکار می باشد. وقتی چند نفر با هم به شکار می‌روند قدرت آن‌ها برای رسیدن به هدف یا همان شکار گروهی نسبت به شکار فردی بیشتر می‌شود، این ساده‌ترین و بهترین مثال برای گروه و کار گروهی می باشد.

تفاوت بازی فردی با بازی گروهی اگر بخواهیم کلی نگاه کنیم، فرق یک بازی گروهی و یک بازی فردی زیاد به چشم نمی‌آید، اما وقتی چندنفر در کنار هم برای یک هدف تلاش می‌کنند، با بسیاری از چالش‌ها و روابط ریز و درشت برخورد می‌کنند که می‌تواند برای تمامی مراحل زندگی از جمله کار و زندگی شخصی به کمک هر فرد بیاید. وقتی که باید سلیقه فرد را با یک گروه هماهنگ کرد، یا با چند نفر دیگر ارتباط داشت و از توانایی و فکر دیگران هم استفاده کرد، قدرت مشورت گرفتن را بالا می‌برد؛ وقتی انزوا و گوشه گیری جایی در گروه ندارد هر فرد می‌آموزد چگونه در اجتماع با دیگران برخورد کند.

حافظه شنیداری

مقوله یادگیری بحث حافظه و تقویت حافظه شنیداری از اهمیت خاصی برخوردار است و تاثیر زیادی بر کیفیت یادگیری و به یاد ماندن مطالب دارد. حافظه شنیداری از مولفه های مهم حافظه است که تقویت آن برای دانش آموزان ضروری است. مطالب عنوان شده روش های کاربردی برای تقویت حافظه شنیداری را بیان می کنند.
عملکرد حافظه به این صورت است که مطلب وارد حافظه کوتاه مدت شده و با تکیه بر حافظه فعال مورد استفاده قرار می گیرند و با استفاده از مخزن حسی (که مهمترین آنها شنیداری، دیداری هستند) درک و رمزگردانی می شوند و به حافظه دراز مدت انتقال پیدا می کنند.

پس حافظه شنیداری به رمز گذاری در حافظه هنگام یادگیری کمک می کند. رمز شنیداری وابسته به صدا یا تلفظ محرک است. هنگامی که می خواهیم شماره تلفنی را به خاطر بسپاریم صدای ارقامی را که شنیده ایم حفظ می کنیم. در ثبت حسی تنها آن اطلاعاتی که مورد توجه قرار می گیرند انتخاب می شوند و برای پردازش به بخش های دیگر حافظه سپرده می شوند. بنابراین مهم ترین دلیل حذف اطلاعات از ثبت حسی بی توجهی است. پس در بحث تقویت حافظه شنیداری باید بر تمرکز و دقت و توجه دانش آموزان تکیه کرد. ضعف در این حافظه در دانش آموزانی که دچار اختلال یادگیری هستند مشاهده می شود.
آنچه که از دانش آموزان در راستای استفاده و تقویت حافظه شنیداری انتظار داریم این است که:
صداهایی را که می شنوند بطور جداگانه از هم تشخیص دهند مثلا اصوات را از واج ها و کلمات مشابه و متفاوت را تشخیص دهند.( تمیز شنیداری)
صداهایی را که می شنوند بتوانند به هم مربوط کنند و بر اساس موضوع پشت سر هم قرار دهند. مثلا یک سری اعداد و حروف را بتوانند به گونه ای که شنیده اند تکرار کنند.(توالی شنیداری)
بتوانند آنچه را که شنیده اند در حافظه ذخیره سازی کنند و در صورت لزوم به راحتی از آنها استفاده کنند.(حافظه شنیداری)
برای تقویت حافظه شنیداری کودک می توانیم راهبردهای زیر را در نظر بگیریم:
عادت را در کودک نهادینه کنید که به صداهای اطراف خود توجه کنند. مثلا می توانید به نوبت چشمهای آنها را ببنید و از آنها بخواهید صداهایی که شما یا همکلاسی هایشان با اشیا مختلف تولید می کنند تشخیص داده و نام ببرند.
انجام چند دستور پشت سر هم را بطور گفتاری از دانش آموز بخواهید. مثلا توپ سفید را بردار و به دوستت بده، توپ قرمز را روی نیمکت قرار بده و بعد بیا و کنار تخته بایست. به این صورت کودک یاد میگیرد که به آنچه بیان شده توجه کند و دستورات را به خاطر بسپارد.
از صداهای ضبط شده استفاده کنید. صداهای حیوانات و عناصر طبیعت را ضبط و پخش کنید و از دانش آموزان بخواهید که آنها را تشخیص داده و نامش را بگویند.
از وسایل صدا دار استفاده کنید. مثلا یه جعبه موسیقی یا ساعت زنگداری را در گوشه ای از کلاس پنهان کنید و از دانش آموز بخواهید با تعقیب صدا آن را پیدا کند.

حافطه دیداری

حافظه کاري يکي از اصلي ترين فرايندهاي شناختي و اساس تفکر و يادگيري است. حافظه کاري شنيداري و ديداري داراي زيرساخت هاي مغزي مشترک و متفاوت هستند که هر يک در سنين متفاوت تحول مي يابند. اين پژوهش به منظور بررسي سير تحولي حافظه کاري ديداري و شنيداري در کودکان مقطع ابتدايي انجام شد.
مواد و روش ها: مطالعه مقطعي-مقايسه اي حاضر بر روي 180 دانش آموز از شش پايه تحصيلي ابتدايي که به شيوه نمونه گيري دردسترس انتخاب شدند انجام شد و عملکرد حافظه کاري ديداري و شنيداري آنها توسط آزمون N-back مورد بررسي قرار گرفت. براي تحليل داده ها از آزمون آماري تحليل واريانس دوطرفه استفاده گرديد.
يافته ها: بين امتيازات حافظه کاري شنيداري و ديداري و افزايش سن رابطه معنادار وجود داشت (p<0.001). همچنين با افزايش سن سرعت عملکرد شنيداري افزايش مي يافت (p<0.001) ولي بين سرعت عملکرد ديداري در گروه هاي سني مختلف ارتباط معناداري وجود نداشت. بين امتيازات حافظه و جنسيت نيز هيچگونه رابطه معناداري يافت نشد.
نتيجه گيري: يافته هاي مطالعه حاضر نشان داد که عملکرد حافظه کاري شنيداري و ديداري در کودکان دبستاني با افزايش سن بهبود مي يابد که بلوغ عملکردي فرايندهاي شناختي و ساختارهاي مغزي مرتبط را نشان مي دهد اما جنسيت عامل موثري بر عملکرد حافظه نمي باشد.

کاردستی مهد کودک و پیش دبستانی جدید و زیبا با ایده های خلاقانه

ساخت کاردستی برای کودکان مهد کودکی نیاز به آموزش و مهارت خاصی ندارد، تنها چیزی که در این راستا اهمیت دارد به کارگیری خلاقیت و ابتکار است تا کاردستی کودکانه استانداردی ساخته شود که علاوه بر جذابیت و زیبایی، درست کردن آن برای کودکان نیز راحت و ساده باشد و آموزشی مفید و کاربردی محسوب گردد. در این راستا ما مجموعه ایی از بهترین ایده ها برای ساخت کاردستی مهد کودک و پیش دبستانی را گردآوری نموده ایم که در ادامه ارائه می دهیم و می توانند به والدین و مربیان که با کودکان خردسال همراه هستند کمک نماید زیباترین کاردستی ها را با وسایل ساده و در دسترس بسازند.
ساخت کاردستی مهد کودک با وسایل ساده

انواع مدل کاردستی فانتزی و کودکانه که با وسایل ساده و در دسترس ساخته می شوند برای کودکان در مقاطع سنی مختلف، متفاوت است و مطمئنا مربیان مهدکودک ها سعی می کنند با توجه به سن کودک و توانایی های وی ساخت بهترین و مناسب ترین کاردستی را به بچه ها آموزش دهند. علاوه بر سن و توانایی، نوع مواد اولیه مورد نیاز برای ساختن کاردستی برای کودکان نیز نقش مهمی در مدل کاردستی دارد.
کاغذ رنگی و مقوا از جمله رایج ترین مواد اولیه برای ساخت کاردستی های کودکانه می باشند، انواع کاردستی مهد کودک که با کاغذ و مقوا ساخته شده اند به این دلیل که استفاده از آنها خطری برای کودکان در سنین پایین محسوب نمی گردد و همچنین هزینه پایینی دارد بهترین انتخاب از نظر مربیان و والدین می باشند. عکس های زیر نمونه های زیبایی از انواع کاردستی با کاغذ رنگی و مقوا می باشند که می توانید به راحتی ساختن آنها را به کودکان آموزش دهید. فقط توجه داشته باشید که انواع کاردستی با مقوا و کاغذ همانطور که راحت تهیه می شوند، ممکن است خیلی سریع و راحت نیز خراب شوند و صدمه ببینند پس نحو نگهداری از آنها نیز باید به کودکان آموزش داده شود.
علاوه بر کاغذ و مقوا از وسایل ساده دیگری نیز می توان برای ساختن کاردستی های کودکانه استفاده نمود، این وسایل که اغلب ما آنها را به عنوان وسایل دور ریختنی یا بازیافتی می شناسیم می توانند سطح خلاقیت کودکان را بالا ببرند و کمک کنند کودک یاد بگیرد با هر آنچه که در دسترس دارد وسیله ایی جدید و کاربردی خلق نماید. نمونه های زیر تعدادی از این کاردستی ها را نشان می دهد که توسط کودکان مهد کودک ها ساخته شده اند و شما نیز می توانید به عنوان الگو از آنها استفاده نمایید.